Svar om Strömsholm!

Anonym om off to jakan:

hejsan! kan inte du skriva mer om strömsholm? :D tex hur många poäng man behöver för att komma in där,hur många bussar/tåg man måste byta för att komma dit från bålsta(om du vet de, vet inte, kanske du får skjus men men..)hur långa dagar ni har o så vidare :) hur de är med om man ska ha egen häst där eller inte... ja du fattar :) ha de bra!
ps.. rebell är jätte fin! :D


Svar: Gärna! Det är ganska svårt att komma in på strömholm. Efter som det är inte bara betyget du kommer in på utan du måste rida upp för dom också. Dom bedömmde oss i ig,g,vg,mvg. Hade du fått ig så hade det inte spelat någon roll hur mycket poäng du har. För då kommer man andå inte in. Får du g så kan du komma in om du har bra betyg :)  Får du vg eller mvg så får du extra poäng. 30 för vg och 60 för mvg. Så dom poängen lägger du till i ditt grund betyg eller hur man säger;) Jag fick vg på mitt betyg:) Hela mitt beyg gick då på 245. Det kom jag in på :) en i min klass hade g på ridningen men kom in ändå för hon hade så pass höga betyg. Hur mycket hon hade kommer jag inte riktigt ihåg... 

Jag får skjus till skolan och från skolan. Men om man ska åka ifrån Bålsta så tror jag att man åker tåg till västerås.Sen får du åka buss därifrån till kolbäck och därifrån tar du bussen till ströms.. Men om det är mer tåg/buss byten vet jag inte... Så tyvärr kan jag inte riktigt svara på det. Men det är massor som bor på internatet här och andra bor i närheten :) Det roliga är att det är vissa människor som är ifrån norge som går här också!  

Ha egen häst med är ganska skönt ändå! Ha hästen riden och klar mitt på dagen! Ganska chill ändå. Det "dåliga" med det är väll att andra människor ska rida din häst. Hästen ses som en ridskole häst där så man kan inte direkt vara super ego om sin häst och komma dit. För det kommer att vara andra människor hanterar din häst och rider den. Fast det kommer bara att vara folk i din klass som kommer att rida den. Jag har fått sån tur att jag får välja två i min grupp som jag rider med som får rida min häst, och jag vet en än så länge.. Höhö;)

För att hästen ska komma med så måste man skicka in en film med hästen. I både dressyr och hoppning. Sen fylla i ett papper i vad hästen har gjort. Vad det har gått för klasser, hur pass utbildad den är i dressyr. Om den har några olater m.m
Sen säger dom till om man får ta med hästen eller inte. Hästen måste kunna stå i box länge och vara ute kort tid. Rebell hanterar det förvånads värt bra faktiskt. Men Hästarna får ju dock bara vara ute i 2 timmar nu på vintern. Sen på sommaren så kan dom gå ute dubbelpass ibland och då är dom ute i 4 timmar.

Om man ska gå strömsholm så MÅSTE man kunna klara sig själv.Kunna laga mat ialf på helgerna. Sen är det ganska tufft att går där då det är tidiga mornar och du rör på dig hela tiden! Helger kan vara extremt jobbiga då du har stalltjänst på vissa helger också.

 Kan berätta mer ingående i ett annat inlägg ! Hoppas att detta hjälper dig lite;) Om jag har missat något så kan jag skriva något mer inlägg:)

Tack !





Kommentarer
Postat av: Laura

vad är det man "måste" kunna i dresyren för att komma in? är de typ skänkelvikningar,framdelsvändningar o sånt eller är de bara allmänt,ställa,böja, osv.. :)

2012-01-08 @ 22:25:05
URL: http://lakris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0